Jobb, mint tintával papírra vetni. ;-)

Fűtés brikettel

2020/02/05. - írta: kekecke

Oly sok cikk keletkezett már a tűzifa vs. fabrikett témakörben, gondoltam én is hozzátenném a magamét. Nem tartom magam szakértőnek, pusztán csak a tapasztalataimat osztanám meg olyanokkal, mint pl. saját magam. Ugyanis, miután elfogyott a tüzelőm nagyon tanakodtam, hogy mivel járok jobban, és sajnos nagyon sokat kellett kutakodnom, mire dönteni tudtam. És még akkor sem voltam mindennel tisztában. Rengeteg videót végignéztem, cikkeket olvasgattam, de a saját kérdéseimre nem találtam választ - ezért kísérleteznem kellett. 

Bár ez a cikk sokat segített, továbbra is voltak kérdéseim, amire sehol sem találtam választ. 

Kezdjük az okokkal: ugyan van gázfűtésem a házban (konvektor), de ott a szép és praktikus, frissen átépített cserépkályhám (ha valakit érdekel, itt megtekintheti az átépítési folyamatot.), így vegyük már annak is hasznát! A költözés utáni kertrendezésből keletkezett tűzifám hamarabb elfogyott, mint gondoltam, így muszáj volt lépnem - a hálószobai konvektort nem óhajtom használni, csak, ha már nagyon muszáj. Idén még nem volt nagyon muszáj, és ahogy nézem, már nem is lesz az. Viszont őszintén megvallva a tűzifával járó gondokból kezdett elegem lenni (a hamu, a kosz, ami azzal jár és nem utolsó sorban a fizikai munka - fa hasogatás, stb). Logikus lépés volt a brikett. Vettem RUF típusút kipróbálásra - kétszer 10 kg-t. De semmi kapaszkodóm nem volt, hogy miként kell használni. Próbáltam a videók után menni, de meg kell vallanom, nekem nagyon nem jött be. Utólag már tudom, hogy rosszul csináltam, meg is fizettem az árát, még szerencse, hogy akciósan vettem a briketteket. Egyik nap három téglával próbálkoztam, épp, hogy meglangyosodott a kályha. A következő nap 4, és így tovább. Amikor a hatodikat is beraktam már tudtam, hogy ez nem fogja megérni ilyen brikett árak mellett. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az a próbahét egy igen hideg hét volt az idei enyhe télben. De ha azt számoltam, hogy 12 tégla van egy csomagban, és 96 csomag egy raklapon ki lehet számolni, hogy napi hattal nem fogja megérni, úgy, hogy közben még csak igazán meleg sincs a szobában. Ezért húztam egy merészet, és tapasztalat nélkül megrendeltem a NESTRO típusú keményfabrikettet, mert pont ugyanannyira volt leértékelve, mint a RUF. És kezdődött a kísérletezés. 

A rendeléskor alaposan kifaggattam a gyártót, ahol az ügyintéző rendkívül türelmes és segítőkész volt. Így az ő kezdeti tanácsaira hagyatkoztam, de az első néhány alkalommal így is adtam magamnak plusz munkát. Először ugyanis túl korán vettem kicsire a huzatot, így olyan szinten kormolta össze a brikett az üveget, hogy alig bírtam másnap reggel letakarítani. (az üveg igazán környezetbarát és kínlódásmentes takarítására egyébként itt a házivideóm:) 

Viszont végre meleg volt a kályha, ugyanúgy, mintha fával fűtöttem volna, csak tovább tartott, mire lezárhattam: pont egy órával. 

Összegezném a saját tapasztalataimat, hátha segítségére lehetek valakinek. 

  • Nem mindegy, hogy kinek milyen falazata, szigetelése, légtere van, amit be akar fűteni. Én egy 3x4 m-es normál belmagasságú szobát fűtök csak és kizárólag cserépkályhával, ami 7x3-5-ös, az átlagnál nagyobb tűztérrel és üvegajtóval. A ház vályogház, 50 cm-es falakkal. 
  • A begyújtáshoz pici ágakból kötött kévét használok (a tavalyi fakivágásnál nem voltam rest, és a lehulló gallyakból tetemes mennyiségű kévéket gyártottam - 100% pamut szállal összekötve).

dsc_1555.JPG

Ezen kívül újrafelhasznált kartonpapírt használok a begyújtáshoz, és némi újságpapírt, konyhai papírtörlőt, stb. 

  • Hidegebb időben 2,5 rúd brikettet használok, ami akár 82 fokra is felmelegíti a cserepet, kívülről mérve. dsc_1554.JPG
  • Nem az elért hőfokot említeném, hanem a különbséget. Nagyobb kinti hideg esetén 2 fokkal emelte meg csak a cserépkályha a hálószobám hőmérsékletét - alvásra tökéletes. Ha a kinti hőmérséklet enyhébb, akkor nem 2,5, hanem csak két rúd brikettet használtam, a hőmérséklet így is kellemes volt; akár három-négy fokot is emelt a szoba hőfokán. 
  • a huzatnyílás: no, ez volt a legnehezebb, a legtöbb figyelmet igénylő kitapasztalás. És ez volt az, amiről sehol sem találtam semmilyen útmutatót. Így most a saját tapasztalatomat írnám le, hátha valakinek segít.

 Tehát, az én tűzgyújtásom menete: begyújtom a kályhát, az alsó ajtót (huzatajtó) teljesen nyitva hagyom, amíg nagy lánggal elég a gyújtós és kezd lángra kapni a brikett. Egy olyan 15-20 perc múlva behajtom az ajtót, és úgy is hagyom kb. ugyanennyi ideig. Majd, amikor már látom, hogy egyáltalán nincs füst és kezd csak parázslani (itt-ott kékes lángok kapnak fel) teljesen bezárom a huzatajtót és kinyitom a huzatnyílást. Majd, amikor már tényleg csak parázs van (függően a bent lévő brikettek számától) egy olyan kb. további egy óra múlva (talán kicsit több) az abszolút minimumra veszem a huzatnyílást - éppen-hogy kap egy kis levegőt. Amikor teljesen leég a brikett akkor zárom csak el. Ez nálam általában a begyújtástól számítva olyan három óra múlva történik meg - összehasonlítva a korábbi fatüzeléssel, ahol pont két óra volt az egész művelet - sokkal gyorsabban leégett a fa, és sokkal több hamu maradt utána. Itt szinte alig van hamu - ami van, az is inkább a gallyakból és a papírból jön. És ami még fontos: a tűztér hátuljába pakolom a tüzelőt - a másik oldalon van a hálószobám, logikus, hogy ott akarom hamarabb érezni a meleget.  

Van valami a brikettben, ami nagyon vonzza a macskáimat - alig bírtam őket lezavarni róluk, amíg átpakoltam őket a fáskamrába. Mármint a brikettcsomagokat, nem a macskákat. 

Summázva: én elégedett vagyok ezzel a brikettfajtával. Csak a mérhetetlen környezetszennyezés zavar: óriási műanyaghulladék keletkezik a csomagolásuk során. 

UPDATE:

Eltelt egy év a brikett után, némiképp több tapasztalatot szereztem. Az idei télen (eddig) 4 rúd brikettet használtam, több meleget akartam. Villámgyorsan be tudok már gyújtani. Most úgy csinálom, hogy begyújtás után a felső ajtót résnyire hagyom nyitva, a huzatajtót teljesen, amíg biztonsággal lángra nem kap. Ezt követően behajtom, a felsőt bezárom, és kb. fél óráig így hagyom. Ezt követően az alsó ajtót teljesen bezárom, a huzatnyílást teljesen kinyitom (félkör). És ezt szabályozom az idő elteltével. Így már nem kormolja be az ajtó üvegét. A belső hőmérséklet 300-325 fok. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szepkiselet.blog.hu/api/trackback/id/tr9115453262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása