Jobb, mint tintával papírra vetni. ;-)

Fokhagymás minibagette és aludttejes kenyér

2017/05/06. - írta: kekecke

A hétvégén meglátogatott a lányom - elvégre anyáknapi hétvége van. :) A barátja ma érkezik, így kicsit jobban odatettem magam a pékáru készítésekor. Jó sok tésztát csináltam, hogy biztosan legyen alapanyag. Mivel a héten szabin voltam, így szépen, kényelmesen, kapkodás nélkül készülhettem elő. Sok házitejem volt itthon, így egy olyan bő 3 dl-nyi tejet beáldoztam aludttejnek, amit már eleve a kenyérhez szántam.

Csütörtök este megetettem a kovászt teljes kiőrlésű búzaliszttel és mentes ásványvízzel, nem nagyon sűrűre. Egy normál befőttesüveget úgy kétharmadik töltöttem a friss kovásszal, a többi ment vissza a hűtőbe. Másnap reggel hozzáláttam a dagasztásnak a kenyérsütő gép dagasztóprogramjának segítségével: a megkelt kovászt mentes ásványvízzel felöntöttem, még a befőttesüvegben alaposan összekevertem, majd beleöntöttem a gép üstjébe. Elindítottam a programot és közben még egy kis vizet öntöttem hozzá, hogy kétszeresére hígítsam. Néhány pillanatig kevertettem a géppel, majd hozzászitáltam egy olyan 25 dkg-nyi kenyérlisztet (most Nagyi titkát használtam). 4 perc után leállítottam, 20 percig pihentettem. Közben már kivettem az aludttejet a hűtőből, hogy ne legyen annyira hideg, hozzákevertem kb. egy evőkanál sót. Az első pihentetés után az aludttejet duplájára hígítottam szintén mentes ásványvízzel, szakaszosan hozzáadagoltam a gépben lévő kovászos liszthez, és ezzel egy időben a lisztet is. Körülbelül egy kiló lisztet adtam a tésztához. Lágy tésztát kevertem, a tetemes mennyiség miatt besegítettem a gépnek, egyedül nem győzte volna szegénykém, öregecske már. És pont ezért az egész dagasztást is újraindítottam, hogy alaposan ki legyen a leendő kenyerem dolgozva. Ezalatt megpirítottam 1-1 evőkanálnyi szezám- és lenmagot.

Így kb. 30 percet dagasztott összesen a gép. Ezt követően áttettem a masszát a kedvenc kelesztőtálamba, lemértem: 2 kg 40 dkg lett. Rögtön kivettem 60 dkg-ot, abból lettek a bagettek. A kenyérmasszát félretettem fél órára pihenni. Közben a bagettek tésztájához hozzákevertem a már kihűlt magokat és egy olyan teáskanálnyi fokhagymaport. Nem sót! Korábban már próbáltam reszelt, illetve összenyomott fokhagymával, nem tudott az íz kellőképpen eloszlani, így még mindig a fokhagymapor bizonyult a legjobb megoldásnak.

Mindkét masszát fél-fél órákat hagytam pihenni, majd egyenként 10-12-szer vizes kézzel áthajtogattam. Az utolsó két hajtogatás már nem vizezett, hanem olajos kézzel történt. Összesen négy hajtogatás volt. Ha nagy tömegű kenyérre készülök, akkor inkább hatszor hajtogatok.

Az utolsó hajtogatás után újabb fél óra pihenő következett. Amikor ez a pihenő idő is letelt, a kenyértésztát lisztezett felületen gömbölyítettem, a bagettek masszája ment is a hűvös spájzba, a gömbölyített kenyértészta fél órát pihent letakarva a pulton.

A kenyérnekvalót az utolsó fél óra letelte után elnyújtottam, háromba hajtogattam és feltekertem. A széleit összenyomkodtam. Áttettem a gyékény kivetőkosaramba, a feltekerésnél keletkezett varrat került felülre. Megliszteztem a tetejét, lefedtem és ment is a hűtőbe. Pont péntek délben került oda.

Délután elvittük a kutyát beoltatni, bohóckodtunk egy keveset, bepácoltam egy 2 kilós madarat, hogy holnap megsütöm, majd eltettük magunkat másnapra. Ma reggel 7 órakor begyújtottam a gázsütőt, betettem a kedvenc öntöttvas edényemet melegedni maximális hőfokon. A kosarat ezzel egy időben feltettem a tűzhelyre melegedni (a sütő hulladék hőjét felhasználva).

Fél óra elteltével kivettem az edényt, beleborítottam a gyönyörűen megkelt kenyeremet, bemetszettem a tetejét, megspricceltem és lefedve betettem a forró sütőbe - a hőt azonnal mérsékeltem is. 25 perc után levettem a fedőt, újra megspricceltem a kenyeret, és egy olyan újabb 25 perce visszazártam. Közben a bagettekkel is foglalkoztam: három részre vettem őket, meggömbölyítettem őket és pihentettem egy olyan 5-10 percet. Ezt követően négyzetesre húzgáltam őket (egyesével), magam felé feltekertem, a hüvelykujjammal lenyomkodva a tésztát. Kisodortam őket, lisztezett felületen letakarva újra pihentettem.

Amint kisült a kenyér, betettem a lyukacsos, bevonatos tepsit a sütőbe, újra maximális hőfokon. Kb. 5 perc forrósítás után kivettem, egyesével belefektettem a bagetteket, bemetszettem őket, megspricceltem és ment is be a forró sütőbe, aminek azonnal mérsékeltem a hőjét. A felette lévő tartósínre felfordítva betettem egy tepsit, alulra a szokásos kislábosomba a gőznek szánt vizet öntöttem.

20 perc után újra megspricceltem, picit feljebb vettem a hőt és egy olyan 10 percig sütöttem még őket.

A végeredmények itt láthatók: a kenyér ropogós héjú, puha belsejű, gyönyörű. :) A bagett önmagában is finom, de a tegnap frissen kevert padlizsánkrémmel egyszerűen mennyei. A háttérben az egybesült madár látható.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szepkiselet.blog.hu/api/trackback/id/tr2512485405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása